Ce este psihoterapia şi când să cerem ajutor? – Psihoterapeut Szilágyi Nóra Melinda

„Totul poate fi şi altfel” – Alfred Adler

Psihoterapia constă în intervenţia psihologică realizată în mod ştiinţific, în scopul promovării sănătăţii, optimizării, autocunoaşterii şi dezvoltării personale, în scopul modificării factorilor psihologici implicaţi în tulburările psihice, psihosomatice şi în tulburările somatice, precum şi în situaţii de urgenţă şi risc – definiţie conform Colegiului Psihologilor din România. Aşadar, psihoterapia se adresează tuturor persoanelor care doresc să se dezvolte din punct de vedere psihologic, persoanelor care trec prin situaţii de viaţă cărora nu le mai fac faţă la un moment dat.

Aceasta e alcătuită dintr-o serie de tehnici, care au scopul de a ne ajuta să înţelegem factorii ce determină stările şi dispoziţiile noastre, ne ajută să acceptăm punctele noastre forte şi slabe, oferind totodată oportunitatea dezvoltării acestora din urmă, în funcţie de posibilităţi.

Psihoterapia este un proces prin care o persoană învaţă să aibă curaj, să găsească şi să meargă pe alte căi, decât cele pe care le cunoaşte, să adopte alte soluţii. Metaforic vorbind, când avem o casă cu grădină şi de ani de zile parcurgem aceiaşi cărare între cele două, ne este greu să încercăm să ajungem şi prin alte căi în grădină. Cărarea cea nouă trebuie să fie bătucită, proces care necesită timp şi în care putem să avem nevoie de ajutor.

Apelarea la psihoterapie nu înseamnă un semn de slăbiciune (așa cum au tendința unele persoane să considere), ci dimpotrivă, arată un semn de maturitate, de conștientizare a faptului că lucrurile nu merg așa cum am dori și că sunt unele etape ale vieţii noastre în care este „sănătos” să cerem ajutor şi suport. Mulți dintre cei care au apelat la servicii psihologice/psihoterapeutice au înregistrat succese, mărturisind că s-au simţit mult mai bine acordându-şi puţin timp pentru ei înşiși.

Când să cerem ajutor?

   Fiecare dintre noi se confruntă de-a lungul vieţii cu anumite dificultăţi. Însă atunci când realizăm că nu reuşim să gestionăm adecvat problemele cu care ne confruntăm, că ne simţim din ce în ce mai frecvent copleşiţi de îngrijorări, când avem senzaţia că nu putem controla emoţiile, când apar gânduri negative persistente sau comportamente dezadaptative, ar fi indicat să reflectăm puţin asupra posibilităţii de a cere ajutor.

Psihologul vă poate oferi ajutorul de care aveţi nevoie, fie că vă confruntaţi cu probleme mai serioase, care sunt prezente de mai mult timp, fie că e vorba de simple obstacole sau pur şi simplu aveţi dorinţa de autorealizare şi dezvoltare personală. Se întâmplă adesea, ca oamenii să evite să apeleze la ajutorul unui psiholog din cauza unor prejudecăţi sau să o facă doar atunci când situaţia lor s-a agravat foarte tare, însă nu este niciodată prea târziu. Psihoterapia poate fi considerată o investiţie pe termen lung pentru îmbunătăţirea stării de bine psihologic şi a calităţii vieţii.

Psihicul îşi pune amprenta şi asupra sănătăţii fizice. Multe afecţiuni cu care ne confruntăm în viaţa de zi cu zi, sunt manifestări ale stresului, astfel deseori ne adresăm medicilor cu simptome somatice. Putem preveni apariţia multor boli, lucrând asupra anxietăţii, depresiei, izolării, stresului cronic, furiei, îmbunătăţind relaţiile sociale, starea de bine psihologică, crescând ȋn acest mod calitatea vieţii.

Durata terapiei variază în funcţie de problematica prezentată şi de nevoile persoanei care apelează la psihoterapie. Primele întâlniri (1-3) sunt dedicate evaluării problemei, apoi în funcţie de rezultatele evaluării se oferă explicaţii la factorii care au determinat apariţia şi menţinerea problemei şi la modul în care aceasta se poate rezolva. Persoana care solicita ajutorul are un rol activ în procesul terapeutic şi va stabili ȋmpreună cu psihologul, obiectivele terapiei şi planul de lucru.

Ce este psihoterapia cognitiv-comportamentală?

Oamenii se confruntă frecvent cu evenimente nedorite sau neplăcute, despre care au gânduri adaptative (utile şi  benefice) sau dezadaptative (inutile şi nefolositoare). Aceste gânduri duc la consecinţe emoţionale, comportamentale şi  cognitive. Gândurile adaptative duc la consecinţe funcţionale (te ajută să gaseşti soluții potrivite pentru problema cu  care te confrunți), în timp ce gândurile dezadaptative duc la consecinţe disfuncţionale (te blochează ȋn găsirea  soluțiilor pentru problema cu care te confrunți) .

Dacă oamenii îşi pot identifica sentimentele şi modalitatea în care percep viaţa, le este mai uşor să facă faţă situaţiilor dificile. Modul nostru de a gândi şi atitudinile noastre faţă de evenimentele din viaţă, influenţează considerabil trăirile noastre emoţionale. Epictet spunea că: „Oamenii nu sunt afectaţi de ceea ce li se întâmplă, ci de cum înţeleg ei ceea ce li se întâmplă”.

Persoanele care se angajează în psihoterapia cognitivă, sunt încurajate să îşi modifice activ gândurile iraţionale şi să asimileze gânduri mai eficiente, mai raţionale, cu impact pozitiv asupra răspunsurilor emoţionale, comportamentale şi cognitive.

Această formă de psihoterapie se bazează pe combinarea mai multor tipuri de tehnici (cognitive şi comportamentale), pe care pacienţii le pot învăţa şi le pot folosi, pentru a se simţi mai bine fizic şi emoţional, respectiv pentru a adopta comportamente mai sănătoase.

Recent Posts